Pętelka, łańcuszek, oczko ścisłe (zamykające)

Przed nami krótki obrazkowy kurs robienia na szydełku. Garść podstawowych informacji o tym jak wygląda praca na szydełku może przekonać wielu, że wcale nie jest to takie trudne. Znajomość podstawowych rzeczy takich jak półsłupek i słupek może pozwolić na stworzenie wielu ciekawych rzeczy. Zaczniemy jednak od podstaw, czyli pętelki, łańcuszka i oczka ścisłego tzw. zamykającego.

Czego potrzebujemy:

1. Przede wszystkim SZYDEŁKO. Do nauki lepiej wybrać szydełko w większym rozmiarze – 3,5 mm lub większe.

2. Włóczka. Można w tym celu wykorzystać jakieś resztki włóczek. Jednak praca będzie o wiele przyjemniejsza jeśli weźmiemy nową włóczkę, która nie będzie nam się zawijać, strzępić i rozdwajać.Ja użyłam włóczki Elian Nicky oraz szydełka w rozmiarze 3,5 mm.

PĘTELKA:

1. Początek włóczki skręć w taki sposób jak na obrazku:

2. Przeciągnij krótszy koniec pod spodem pętelki:

3. Pociągnij za powstałą nową pętelkę tak, aby jej krótszy koniec pozostał pod supełkiem:

4. Włóż szydełko w powstałą pętelkę i zaciągnij ją na końcu szydełka:

ŁAŃCUSZEK:

1. Nabierz na szydełko nitkę idącą od kłębka (druga, krótsza nitka nie będzie wykorzystywana przy robótce):

2. Przeciągnij nitkę przez oczko na szydełku:

W ten sposób na szydełku pozostaje jedno oczko – jest to pierwsze oczko łańcuszka.

3. Kolejne oczko łańcuszka robimy w ten sam sposób, nabieramy nitkę i przeciągamy przez oczko na szydełku:

W tym momencie mamy już dwa oczka łańcuszka. W taki sam sposób kontynuuj pracę wykonując odpowiednią liczbę oczek łańcuszka.

OCZKO ŚCISŁE (ZAMYKAJĄCE):

Oczko ścisłe (zamykające) wykorzystywane jest do robienia pikotek, rzadziej używa się go we wzorach. Najczęstsze zastosowanie oczka ścisłego jest w pracach robionych na okrągło.

1. Aby wykonać oczko ścisłe należy zrobić kilka oczek łańcuszka. Następnie obrócić robótkę w taki sposób, aby łańcuszek był z lewej, a szydełko z prawej strony:

Na obrazku pokazane jest w jaki sposób liczy się oczka łańcuszka.

2. Wbijamy szydełko w pierwsze oczko łańcuszka:

3. Nabieramy na szydełko nitkę:

4. Przeciągamy nitkę przez oba oczka znajdujące się na szydełku:

W ten sposób zrobione zostało oczko ścisłe (zamykające). Dla przykładu na obrazku poniżej pokazane jest jak wyglądają oczka ścisłe wykonane na dłuższym odcinku łańcuszka:

Zastosowanie oczka ścisłego (zamykającego) w robótce na okrągło wygląda w następujący sposób:

1. Zrób kilka oczek łańcuszka:

2. Wbij szydełko w ostatnie oczko łańcuszka – pierwsze od końca:

3. Nabierz nitkę na szydełko i przeciągnij ją przez oba oczka:

W taki sposób powstaje koło – podstawa pracy na okrągło.

Serdecznie zachęcam do przećwiczenia kursu. W kolejnym wpisie pokaże jak robić półsłupki i słupki.

 

10 Komentarze

  1. czy na szydełku też można robić oczka prawe i lewe, jak na drutach, czy zawsze uzyskuje się tylko jeden wzór podstawowy przy gładkiej robótce (bez słupków, pólsłupków itp.)?

    • Robótka szydełkowa w okrążeniach ma stronę prawą oraz lewą i to od nas zależy, którą uznamy za tą wierzchnią. Natomiast w samym szydełkowaniu nie istnieją oczka prawe i lewe – wszystko opiera się na półsłupkach i narzutach, dzięki którym możemy uzyskiwać słupki, słupki podwójne itd. Jeśli chodzi o szydełkowanie w rzędach, to właściwie lewa i prawa strona wygląda podobnie – wynika to z faktu, że po każdym rzędzie odwracamy robótkę i raz oczka są do nas skierowane z „lewej”, raz z „prawej” strony.

  2. Witam,
    Spotykam się w opisach z oczkiem ścisłym i oczkiem ścisłym zamykającym. W czym tkwi różnica? W schematach są to dwa różne oczka.
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    • Wydaje mi się, że różnica tkwi po prostu w nazewnictwie, a oba oczka przerabia się w ten sam sposób, tj. wbijając się w oczko poprzedniego rzędu, nabierając włóczkę i przeciągając ją przez oba oczka znajdujące się na szydełku. Oczko ścisłe zamykające oznacza, że w danym miejscu zakańczamy robótkę, natomiast oczko ścisłe służy do „przesunięcia się” w robótce do pożądanego miejsca, np. do początku okrążenia.

  3. Witam Panią serdecznie!!!! Szukałam na wielu, dziesiątkach stron, kursu z szydełkowania i na żadnym nie potrafiłam nauczyć się ,załapać podstaw szydełkowania i natknęłam się dzisiaj na Pani blog i w przeciągu 3 godzin załapałam wszystko ,a muszę zaznaczyć że szydełko kupiłam wczoraj i nigdy nie miałam z nim do czynienia tyle jedynie jak będąc nastolatką zakupiłam szydełko w celu nauczenia się ,lecz jeszcze wtedy nie było takich blogów ,jedynie babcie mogły nauczyć i służyło mi ono jedynie jako podręczna rzecz kiedy był potrzebny cienki szpikulec w życiu codziennym :-) !!!Bardzo Pani Dziękuję gdyby nie Pani blog pewnie długo jeszcze bym nie umiała choć to moje początki ale z pewnością już nie zaprzestanę nauki w przeciągu tych 3 godzin nauki udało mi się skomponować „bransoletkę na szydełku!!! :)

    • Gratulujemy!!!!! Bardzo dziękujemy za miłe słowa i cieszymy się bardzo, że mamy Panią w gronie dziewiarek :) :) Prosimy o zdjecie barnsoletki oczywiście!!!

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.