Wszystko o drutach

Druty

W sklepach dostępne są różne rodzaje drutów: plastikowe, metalowe, proste i na żyłce. Dla początkującej dziewiarki problemem może być wyszukanie wśród nich tych najlepszych. Ogólnie zasada jest jedna- dziergamy tym, czym nam jest wygodnie. Pamiętajmy, że to nie druty dziergają ale my!!!

Jeśli dziergamy sprawnie to nawet na najtańszych drutach będziemy mogły stworzyć prawdziwe dzieła sztuki i odwrotnie nawet najlepsze druty nie sprawią, że nasza dzianina będzie piękna.

Rodzaje drutów

Druty proste używane są  do wykonywania wyrobów płaskich. Robótkę odwraca się po każdym rzędzie. Są one z jednej strony ostro zakończone, a drugiej mają główkę, która uniemożliwia ześlizgnięcie się dzianiny. Druty proste najczęściej mają długość ok 35 cm.

Druty okrągłe (na żyłce) używa się do dziergania wyrobów o dużych obwodach lub “na około”.  Można przerabiać na nich oczka w sposób standardowy czyli odwracać robótkę po każdym rzędzie lub na około (wtedy powstaje okrąg, którego nie musimy zszywać) Cecha drutów okrągłych jest, że ciężar tkaniny rozkłada się równomiernie na żyłce przez co nie wywiera zbyt dużego nacisku na ramię i nadgarstek dziergaczki. Są one również wygodniejsze do przenoszenia i dziergania np. w autobusie.

Druty pończosznicze również służą do robienia na okrągło, ale dzięki ostrym zakończeniom umożliwiają dzierganie po dwóch stronach. Są one sprzedawane w zestawach po 4 lub 5 drutów. Obecnie często wykorzystuje się je do wyrobu skarpetek lub kołnierzyków lub drobnych elementów. Długość drutów pończoszniczych to około 20 cm.

Materiał

Obecnie mnogość materiału z którego produkuje się druty może przyprawić o ból głowy. Mamy więc druty ze stali, aluminium, akrylu, plastiku, drewna i bambusa.

  • Druty akrylowe plastikowe są dobre na początek, ponieważ są lekkie i tanie. Dzierga się nimi lekko i szybko. Należy uważać jednak, żeby dzianina nie zsunęła się z drutów, ponieważ są strasznie gładkie.
  • Druty stalowe są trwałe, ale bardzo ciężkie.
  • Druty bambusowe są lekkie i bardzo ładnie wyrabia się na nich robótka. 

Rozmiar

Druty produkuje się w wielu rozmiarach. Druty wybieramy w zależności od wielkości splotu, który chcemy otrzymać. Generalnie zasadą jest im cieńsze druty tym drobniejszy splot.

Producent włóczki na opakowaniu podaje rozmiar drutów, który należy użyć. Innym sposobem jest po prostu zrobienie próbki i zdecydowanie czy rozmiar splotu jest dla nas optymalny.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.